۱۳۹۰ آبان ۴, چهارشنبه

ما دمکرات نیستیم. ما آزادی خواهیم - قسمت سوم


در توصیف مرحله کارگری و نهایی و لذا جهانی تاریخ تکامل اجتماعی انسان سخن کم گفته نشده است. صرف نظر از نامی که ما به این مرحله می نهیم , و صرف نظر از تشریحات کارگران از مرحله تاریخی خود، هرباره مهم نفس وجود این مرحله است که با موجودیت جامعه کارگری جهان پیوند دارد.

این که ما این مرحله جهانی و کارگری را از پیش می بینیم، و به این اعتبار این رویکرد تاریخی و این تاریخ بینی ما، این که ما خود را به مثابه یک نیروی تاریخی و دوران ساز می دانیم بر کسی پوشیده نیست که این یک امر و رویکرد کارگری در نگرش به تاریخ انسانی و تاریخ اجتماعی انسان ولذا مبارزه او در راه آزادی و حقوق بشر است.

وبه همین نحو بر کسی پوشیده نیست که ما آماده ایم حتی به صورت علمی و بر پایه فاکت های تاریخی چنین مرحله تاریخی را ثابت کنیم....

در عوض و در مقابل برای کلیه جامعه های بورژوایی صرف نظر از اقشار و طبقات درونی آن، صرف نظر از کدام جامعه بورژوایی ، سنتی و یا مدرن، آزاد و یا انحصاری و حتی برای بدوی ترین بورژوا های کشورها، پایان تاریخ تکامل اجتماعی انسان همان تاریخ بورژوایی است. برای بورژواهای جهان تاریخ با بورژوا ها به پایان می رسد.

بنابر این اجازه دهید ما این مبحث را به صورت یک مبحث کارگری و محدود به جامعه کارگری به پیش ببریم. در این مبحث کارگری وجه مشترک ما همه کارگران جهان و در همه کشورها همین تکرار است: سرانجام آزادی جهانی انسان در آزادی جهانی جامعه کارگری از سلطه جامعه بورژوایی گره خورده است. ما حقانیت این مطلب و به تبع آن انکارآن را از اجزاء لاینفک مبارزه اجتماعی میان ما و جامعه بورژایی و آزادی مان از آن می دانیم.

از دیگر سو - یعنی در سوی دیگر این مطالبی که در بالا عنوان شد - از دیر باز در سطح جهانی و در سطح کشوری این مبحث در درون جامعه کارگری جریان داشته است:

  • نشانه های آغاز مرحله کارگری تاریخ اجتماعی انسان در هر کشور و بطور مشخص در چیست؟

  • بطور مشخص و در هر مکان و در هر کشور در کجا مرحله بورژوایی تکامل اجتماعی انسان به پایان و مرحله کارگری و لذا عصر انقلابات و تحولات اجتماعی کارگری آغاز می شود؟

  • در مرحله کارگری تاریخ آیا توسل به دولت گذار برای محو دولت مجاز است؟

  • در مرحله بورژایی تاریخ تکامل اجتماعی انسان در هر کشور و در هر مکان وظایف کارگران در چه چیز خلاصه میشود؟

  • در راستای این وظایف بطور مشخص در هر کشور چگونه می توان در پیوند با اهداف تاریخی کارگری صف مستقل کارگران را در برابر جامعه مسلط و بورژوایی و اقشار و طبقات درونی آن حفظ کرد؟

  • چگونه می توان در مرحله بورژوایی تاریخ تکامل اجتماعی انسان در هر کشور امر آزادی خواهی کارگران را با امر آزادی خواهی بورژوایی و سرانجام با امر دولت خواهی بورژوایی و دمکراتیزه کردن دولت پیوند زد؟

  • و.....

ادامه دارد....


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر