۱۳۸۸ دی ۱, سه‌شنبه

پیرامون فوت آیت الله منتظری

شکی نیست سطح توقع سیاسی برخی از ما ایرانی‌ها فراتر از این نیست نظام ولایت فقیه مستقر بماند و در صورت امکان در نظام موجود تغییراتی صورت پذیر گردد. و برای این تغییرات نظر به بافت نظام ولایت فقیه امکان به اندازه کافی‌ وجود دارد این عده به خواسته‌های خود دست یابند. خواسته‌های این دسته از شیعیان ولایت فقیه بطور کلی‌ به شرح ذیل است:

تعویض ولایت آیت الله علی‌ خامنه أی با ولایت فرد دیگر
تغییر طریقه ولایت از فردی به شورایی

گذشته از خواست این گروه در یک نظر کلی‌ تمای شیعه‌های ولایت در سه دسته خلاصه میشوند:

شیعه‌های علی‌ خامنه أی
شیعه‌های ولایت فرد دیگر
پیروان ولایت شورایی

این سه دسته در واقع یه شاخه از شیعه بطور کلی‌ و همان شاخه محدث نظام ولایت فقیه در ایران هستند که با نام آیت الله خمینی و منتظری همراه هستند. در یک نگاه جهانی‌ اما شیعه از نظر مرجعیت به دو دسته تقسیم میشود:

مرجعیت مدنی
مرجعیت شرعی و درباری

چالش مردم سالاری در واقع با نظام مرجعیت شرعی و درباری است. در مورد مرجعیت مدنی مردم سالاری این چالش وجود ندارد چراکه این مرجعیت مرجعیت دینی است نه قدرت سیاسی، که در مورد مرجعیت شرعی صادق است. در این رابطه در مورد آقای منتظری باید گفت آن تضمین لازم وجود نداشت که ایشان مخالف نظام مرجعیت شرعی و درباری به ارث گرفته از گذشته‌ها بوده باشند، چرا که خود ایشان از بنیان گذران و احیا گران این نظام سیاسی کهن در سرزمین ما بوده اند، بگذریم از اینکه خود قربانی دامی گشتند، که خود بر علیه مردم گسترده بودند و همین هم موجب محبوبیتشان گشت و الا زمانی‌ که ایشان با بهشتی‌ها بشین و پاشو داشتند، مردم ایشان را با گربه نری مقایسه میکردند، که در مشایعت با روباه مکار علیه مردم دام میگسترد .