۱۳۸۸ بهمن ۸, پنجشنبه


آینده نیوز7 بهمن 88


معتدلین اصلاح طلب واصولگرا اجماع می كنند

داریوش قنبری سخنگوی فراكسیون اقلیت مجلس شورای اسلامی گفت:
در آینده ای نزدیك معتدلین اصلاحات با اصولگرایان اجماع می كنند كه این ائتلافها با ماهیت حزب متفاوت هستند. داریوش قنبری نماینده مردم ایلام در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت:‌اصلاح طلبان همواره سعی كرده اند در چارچوب های رسمی نظام به فعالیتهایشان ادامه دهند و از آنجا كه انتخابات یكی ازمهمترین اركان نظام است لذا اصلاح طلبان در انتخابات آتی شركت خواهند كرد. سخنگوی فراكسیون اقلیت با اشاره به اینكه تحركات برخی از اصلاح طلبان تحت تاثیر وقایع اخیر فروكش كرده است و برخی دچار یاس و ناامیدی شده اند اظهار داشت: با تمام این اوصاف بسیاری از اصلاح طلبان تلاش می كنند مجددا به قدرت باز گردند و تحت تاثیر شرایط كنونی قرار نگرفته اند و به دنبال تجدید حیات در فعالیتهای حزبی و سیاسی هستند. نماینده ایلام با بیان اینكه سیاست نظام در راستای توسعه فعالیت حزبی است اذعان داشت: نگرش مثبت به احزاب سیاست نظام و توسعه فعالیتهای حزبی قطعا جز سیاست نظام می باشد. وی تصریح كرد:‌در صورتی كه همه گروه ها این دیدگاه و نگرش را داشته باشند در رابطه با فعالیتهای حزبی مشكلی ایجاد نخواهد شد و این فعالیتها می توانند به حیات خود ادامه دهند. قنبری با بیان اینكه در برخی از اصلاح طلبان روحیه فعالیت حزبی به خوبی وجود دارد و آنها می كوشند مصمم تر از گذشته به فعالیتهایشان ادامه دهند و كارهای حزبی را بیش از گذشته تقویت نمایند تصریح كرد: با توجه به چارچوب های رسمی نظام مانند قانون اساسی و باتوجه به اینكه در این چارچوبها هیچ محدودیتی برای فعالیتهای حزبی وجود ندراد لذا در آینده این فعالیتهای نه تنها از رونق نخواهند افتاد بلكه رونق بیشتری نیز پیدا خواهند كرد. احزابی در عمل موفق هستند كه پیوندهای اجتماعی را ایجاد كرده باشند سخنگوی فراكسیون اقلیت مجلس با بیان اینكه حزبهایی كه قارچ گونه و یك شبه ایجاد می شوند جایگاهی در درون جامعه نخواهند داشت اظهار داشت: حزب برای اینكه بتواند ادامه حیات داشته باشد نیازمند پایگاه حمایتی و اجتماعی است بنابراین اینكه عده ای دور هم جمع شوند و بگویند حزب تشكیل داده اند دلیلی بر قدرتمندی آنها نیست و ضمانتی برای ادامه حیات آنها نمی باشد. وی تصریح كرد:‌احزابی كه با تابلوهای جدید شكل می گیرند نخواهند توانست آن طور كه باید فعالیت نمایند مگر اینكه پیوندی با احزاب و تشكلهای موجود كنونی داشته باشند و باید گفت:‌احزابی موفق عمل خواهند كرد كه پیوندهای عمیق اجتماعی را ایجاد كرده و حمایتهای آنها را داشته باشند. امكان شكل گیری اجماع بین چهره های معتدل از جریان اصلاح طلب و اصولگرا وجود داردوی با اشاره به اینكه هر حزب ساختار و عملكرد و اهداف خودش را دارد اظهار داشت: با توجه به این ویژگیها ظهور حزب جدیدی مركب از اصلاح طلبان واصولگرایان معتدل امكان پذیر نخواهد بود. قنبری افزود: بین چهره های معتدل از جریان اصلاح طلب و اصولگرا ممكن است ائتلافهایی شكل گیرد اما این ائتلافها با ماهیت حزب متفاوت هستند. نماینده مردم ایلام با بیان اینكه رادیكالها و تندروها در هر جریان و تشكلی كه باشند محكوم هستند، اظهار داشت: اكثریت فعالین سیاسی و مردم به سمت اعتدال می روند

رادیو زمانه : ۸ بهمن ۱۳۸۸ «روزنامه بریتانیایی فایننشال تایمز:

مهدی کروبی گفت «محمود احمدی‌نژاد نمی‌تواند در دوره چهارساله ریاست‌جمهوری دوام بیاورد.» مهدی کروبی امروز پنج‌شنبه گفت که «محمود احمدی‌نژاد نمی‌تواند در دوره چهارساله ریاست‌جمهوری دوام بیاورد.» به گفته روزنامه بریتانیایی فایننشال تایمز، این نامزد انتخاباتی، این مطلب را امروز در مصاحبه با این روزنامه بیان کرده‌است. مهدی کروبی به این روزنامه گفته‌است:«با توجه به مشکلات سیاسی و اقتصادی و علاوه بر آن سیاست خارجی پرمناقشه، شخصاً معتقدم آقای احمدی‌نژاد نخواهد توانست این دوره را تمام کند.» رئیس پیشین مجلس شورای اسلامی هم‌چنین گفت که به باور او سوء مدیریت کشور باعث می‌شود تا محمود احمدی‌نژاد کنار زده شود. آقای کروبی جمهوری اسلامی را در معرض تهدید دانست و پیش‌بینی کرد که نیروهای «میانه‌رو» از سراسر طیف‌های سیاسی ایران گرد هم خواهند آمد و راه حلی برای نجات این جمهوری خواهند یافت. وی که در منزل خود با خبرنگار این روزنامه صحبت می‌کرد گفت: «نیروهایی از هر دو جناح که نظام اسلامی برایشان مهم است وقتی که ببینند خدای ناکرده انقلاب، ‌نظام و جمهوری اسلامی در خطر است با هم همراه خواهند شد.» وی افزود: «و این اتفاق به زودی خواهد افتاد.» مهدی کروبی در مورد این خبر که وی محمود احمدی‌نژاد را «رئیس دولت نظام» می‌داند گفت: «هر چه درباره انتخابات گفتم هنوز هم معتبر است و تکرار می‌کنم این انتخابات سالم برگزار نشد.» خبرگزاری فارس، روز دوشنبه هفته جاری، به نقل از آقای کروبی نوشته بود که وی «ریاست جمهوری» محمود احمدی‌نژاد را به رسمیت می‌شناسد. حسین کروبی، فرزند مهدی کروبی، همان روز با تکذیب این گزارش، اعلام کرد که پدرش، محمود احمدی‌نژاد را «رئیس دولت نظام» می‌داند. مهدی کروبی: سوء مدیریت کشور باعث می‌شود تا محمود احمدی‌نژاد کنار زده شود مهدی کروبی در این باره امروز به فایننشال تایمز گفت: «اما واقعیت اینست که مجلس به او رأی داده و او مراسم تحلیف داشته‌است.» آقای کروبی امروز در گفت‌وگو با سحام‌نیوز، پایگاه خبری حزب اعتماد ملی، نیز گفت که از «عبارت صریح و روشن» وی «چیز دیگری» برداشت شده‌است و «اشکال در مشروعیت این قدرت» هم‌چنان وجود دارد. این نامزد معترض به نتایج انتخابات افزود که اظهارات اخیرش «به هیچ‌وجه» به معنای عقب‌نشینی از مواضع گذشته نیست و هم‌چنان نتایج انتخابات را محصول «تقلب و مهندسی آرا» می‌داند.


كروبي:
به چارچوب‌هاي نظام و اصل ولايت‌فقيه پايبندم

خبرگزاري فارس: يكي از نامزدهاي معترض انتخابات رياست جمهوري دهم تصريح كرد كه در صورت لزوم، نيروهاي نظام براي "انقلاب " نظام و جمهوري اسلامي " با همه متحد خواهند شد.


به گزارش خبرنگار سرويس "فضاي مجازي " خبرگزاري فارس، مهدي كروبي در مصاحبه با روزنامه فايننشيال تايمز گفت: "نيروهاي دو جناح جمهوري اسلامي كه دغدغه نظام اسلامي را دارند، به محض اينكه متوجه شوند، خدايي نكرده، انقلاب، نظام و جمهوري اسلامي در خطر است، با هم متحد خواهند شد. "
به گزارش سايت فردا، كروبي همچنين اظهار داشته كه اين اتفاق به زودي روي خواهد داد.
وي با اشاره به سخنان چند روز پيش هاشمي رفسنجاني، رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام مبني بر لزوم همكاري نيروهاي معتدل دو جناح براي يافتن راه حل، ضمن تائيد اين سخنان تصريح مي‌كند كه "آقاي هاشمي رفسنجاني به درستي گفتند كه بهترين كسي كه مي‌تواند موجب حل مشكلات شود، رهبر انقلاب هستند. با آقاي هاشمي موافقم. "
مهدي كروبي در واكنش به شعارهاي ساختارشكن و ضدانقلابي نيز مي‌گويد: " به نظر من، اين شعارها 100 درصد اشتباه است و هيچ فايده‌اي ندارد. "
وي تصريح كرد كه شعارهاي حاميان وي بايد در چارچوب نظام و قانون اساسي باشد.
رئيس مجلس ششم تاكيد مي‌كند كه به قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران، چارچوب‌هاي نظام و اصل ولايت‌فقيه پايبند است.
اخبار تكميلي متعاقبا از سوي خبرگزاري فارس منتشر خواهد شد.
انتهاي پيام/

آيت‌الله خاتمي در گفت‌وگو با فارس:
هاشمي‌رفسنجاني و يزدي پذيرفتند كه عليه هم واكنشي نداشته باشند

خبرگزاري فارس: آيت‌الله سيد احمد خاتمي اعلام كرد كه در پي تماس او با هاشمي رفسنجاني و يزدي، طرفين پذيرفتند كه مشاجرات به مصلحت اسلام، نظام، روحانيت و مجلس خبرگان نيست.


آيت‌الله سيد احمد خاتمي امام جمعه موقت تهران در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري فارس، با اشاره به انتشار اخباري به نقل از وي در برخي رسانه‌ها گفت: در بعضي از سايت‌هاي خبري از تماس اينجانب با رئيس مجلس خبرگان رهبري نقل شده و چون در اين رابطه درست و نادرست در هم آميخته است توضيحاتي را پيرامون آن ارائه مي‌كنم.
عضو هيئت رئيسه مجلس خبرگان رهبري گفت: آنچه درست است اين است كه شرايط كشور به گونه‌اي است كه بايد همگان به سمت وحدت و همدلي حركت كنند و اين ضرورت هميشه انقلاب است.
وي با بيان اينكه بنده وقتي مصاحبه آيت‌الله يزدي و نيز واكنش آيت‌الله هاشمي را ديدم تلاش كردم در جهت بستن پرونده اين مشاجرات حركتي كنم، افزود: به مسئول دفتر آيت‌الله يزدي پيغام دادم كه از ايشان مي‌خواهم كه به اين مشاجرات ادامه ندهند و پاسخي به نامه آيت‌الله هاشمي ندهند.
وي در ادامه خاطرنشان كرد: از سوي ديگر روز گذشته تماسي با رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام گرفتم و عين اين درخواست را نيز از ايشان داشتم و محضرشان عرض كردم كه ادامه اين مشاجرات به مصلحت اسلام، نظام، روحانيت و نه به مصلحت مجلس خبرگان رهبري نيست.
آيت‌الله خاتمي با اشاره به اينكه از هاشمي رفسنجاني تقاضا كردم به واكنش خود ادامه ندهند تصريح كرد: آيت‌الله هاشمي فرمود "من از خدا مي‌خواهم در جامعه تشاجري نباشد " و با بزرگواري پذيرفتند كه به واكنش خود ادامه ندهند.
وي تاكيد كرد: اين تمام آن چيزي بود كه بنده دلسوزانه به اين دو بزرگوار گفتم و هر دو نيز پذيرفتند اما متاسفانه كساني كه در پي اختلاف در جامعه هستند اين خبر را با سخنان نادرست درآميختند زيرا من هرگز در اين مكالمه تلفني نگفتم كه آيت‌الله يزدي پذيرفته‌اند كه اشتباه كرده‌اند.
امام جمعه موقت تهران ادامه داد: آنچه در ذيل خبر دروغ آمده كه آيت‌الله هاشمي نپذيرفته‌اند نيز دروغ است زيرا هر دو بزرگوار پذيرفته‌اند كه به اين نزاع ادامه ندهند.
وي با دعوت آحاد مردم به وحدت و پرهيز از اختلاف گفت: وقتي گامي دلسوزانه در مسير وحدت برداشته مي‌شود نبايد آنرا تخريب كرد.
انتهاي پيام/ر

Amir Mousavi Khamene