۱۳۹۲ بهمن ۳, پنجشنبه

اقتصاد طبیعی و اقتصاد کالایی - 7



ما پیشتر این پرسش را مطرح کردیم: عمل عدم پرداخت کار یا پدیده کار پرداخت نشده در کدام مرحله و مقطع از پروسه مصرف برای تولید صورت می گیرد؟

حال در این جا بطور مشخص می پرسیم: در مقطع دستمزدها یا در مقطع تقسیم بهره؟

هیچ شکی نیست که در مقطع دستمزدها با یک بی عدالتی می توان پاداش و مزد کارگر را به او نداد. یا اصلا راه دوری نرویم مبحث مزد و حقوق در بازار کار یک مبحث ناروشنی نیست.

در پروسه مصرف برای تولید، با همه انگیزه های از پیش معلوم می توان به اشکال مختلف مزد و حقوق پرسنل را به او نداد و یا نظر به تورم کالا میان مزد اسمی و واقعی چنان اختلاف ایجاد کرد که اساسا در نهایت بتوان مدعی شد که درمقطع دستمزدها مزد کارگر و پرسنل به او پرداخت نمیشود.

پس پدیده کار پرداخت نشده در مقطع سرمایه، در مقطع پرداخت مزدها ممکن است. نه تنها ممکن است بل پیوسته عملی میشود.

بنابر این می توان نتیجه گرفت بدون تردید در مقطع پرداخت دستمزدها ، پرداخت شایسته کار پیوسته یک ایده آل و یک آرزوی برآورده نشدنی برای مزدبگیران و حقوق بگیران بوده و باقی خواهد ماند>

اما در این جا بلافاصله مجبوریم این پرسش را طرح کنیم: آیا برغم همه دزدی ها و بی عدالتی های که به هنگام پرداخت مزد و حقوق به پرسنل میشود، اساس و پایه پیدایش بهره و ارزش اضافی در یک موسسه بر چنین دزدی ها و بی عدالتی ها در مقطع اعطای دستمزدها استوار می باشد؟

آیا کار پرداخت نشده یا بهره اساس و ریشه اش را مدیون  بی عدالتی ها و دزدی ها در مقطع پرداخت می باشد؟

در جواب باید توجه داشت: همان گونه که میان  ارزش اقتصادی یک فرآورده و نوسانات آن یک ارزش اقتصادی در بازار فرق وجود  دارد به همان گونه هم میان ارزش افزوده - بهره - و نوسانات بهره فرق وجود دارد.

در مورد ارزش اقتصادی می دانیم برخی سعی دارند مقوله ارزش - اقتصادی - یک فرآورده را بر پایه نوسانات و مکانیزم بازارو عرضه و تقاضا توضیح دهند و این در حالی است که در بازار نه ارزش اقتصادی فراورده تعیین بل که دچار نوسانات می گردد.

حال در مورد ارزش اضافی - بهره هم همین گونه است. بهره یا ارزش افزوده  نه در مقطع پرداخت ها تعیین بل در این مقطع دستخوش نوسانات می گردد

این یعنی چه؟

این به این معناست  که بهره- ارزش اضافی - هستی خود را مدیون کاری است که هرگز به کارگر پرداخت نمی گردد اما کاهش و افزایش خویش را بعضا مدیون افزایش و کاهش دستمزدها می باشد.

علت ساده است. چون کاری که پیوسته در جایگاه پست  پرداخت قرار می گیرد و از این رو کارپرداخت شده نام دارد با کاری که در جایگاه رفیع عدم پرداخت قرار می گیرد و از این رو کار پرداخت نشده نام گرفته است، فرق دارد.

کاری که در مقام پست پرداخت قرار می گیرد فیزیک کار، کارفیزیکی و کار اونیفرم می باشد. اما کاری که در مقام رفیع عدم پرداخت واقع است، کار هنری، هنر کار و مهارت کارگر است که بهره نام دارد.

ادامه..




هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر