۱۳۹۲ اردیبهشت ۲۳, دوشنبه

تفاوت میان مالکیت شخصی و مالکیت خصوصی - بخش اول

به نظر می آید   مالکیت در کنار آزادی، به عنوان حقوق طبیعی از ارکانی تشکیل می دهد تلاش در وارد کردن کوچکترین خللی  به آن مستوجب عواقب وخیمی خواهد شد.

عبارت محترم شمردن مالکیت شخصی به عنوان ریشه آزادی انسان از گونه عبارات متداولی گردیده است که امروز به این  سادگی نمی توان از کنار آن گذشت.

همه می خواهند  درجارچوب احترام به آزادی و حقوق طبیعی انسانی، مالکیت شخصی انسان محترم شمرده شود. طبیعی بودن مالکیت شخصی به حدی است که آنرا با حق انسان برای کار، برای تملک بر دسترنجش مرتبط می سازند.

در این رابطه آورده می شود همان گونه  حق زنده ماندن و حق کار از حقوق طبیعی انسان به شمار می آید به همان گونه هم مالکیت انسان بر حاصل کارش از حقوق طبیعی  او را تشکیل می دهد  ، حقوقی  که از حالت طبیعی و اولی  انسان را همراهی می کرده اند.

چنان که می بینیم مالکیت بر مایملک شخصی و ضروری و حیاتی که حاصل کار انسان می باشند و از آغاز انسان را همراهی کرده اند مد نظر می باشد.

حیاتی بودن و طبیعی بودن مالکیت شخصی برای شخص و فرد انسان چنان محرز است  که سخن پیرامون آن به نظر می آید سخن پیرامون بدیهیات باشد.

هر انسانی دارای مایملک شخصی است خواه این انسان گدا باشد یا پادشاه. همان گونه هر انسانی به خوراک، پوشاک و .. نیاز دارد  به همان گونه هم محرز است که این لوازم ضروری در شمار مایملک شخصی او محسوب می شوند

بنابر این بیاییم تصور یک انسان بدون مایملک شخصی و بدون مالکیت شخصی و به عبارت بسیار کلی بدون مالکیت را از سر بیرون کنیم.  شخص انسان یعنی مالکیت شخصی. و مالکیت شخصی یعنی مصرف یعنی حیات.

به زبان قانونی و حقوقی  هیچ شخص انسان را نمی توان از این نوع مالکیت - مالکیت شخصی -   محروم ساخت. محروم سازی مالکیت شخصی از شخص انسان یعنی محروم سازی او از حیات، از هستی و شخصیت و از آزادی...

اما آیا مالکیت شخصی مندرج در بیانیه ها و کنوانسیون های جهانی حقوق بشر تنها شکل مالکیت می باشد؟

مالکیت خصوصی و یا مالکیت عمومی بر زمین ها و مراتع طبیعی، بر ذخایر طبیعی و جنگل ها ، بر ابزار و وسایل کار، بر سرمایه ها و.. آیا این ها همه با هم و دریکجا مشمول مایملک و ملک شخصی این و آن و لذا مشمول مالکیت شخصی می باشند؟

آیا از آغاز مالکیت خصوصی و یا مالکیت عمومی بر مراتع طبیعی ، بر ذخایر زیر زمینی، بر سرمایه ها و... انسان را همراهی کرده اند؟

آیا فرقی میان مالکیت خصوصی بر سرمایه ها و مراتع و.. ومالکیت شخصی و مایملک شخصی و ضروری وجود ندارند؟



ادامه دارد...





هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر