۱۳۹۲ خرداد ۱۵, چهارشنبه

تضادی میان کار وسرمایه نیست - قسمت چهارم

از این  گفتمان که تضادی  میان کار و سرمایه نیست آیا الزاما انکار تضاد طبقاتی و اجتماعی موجود و به طبع آن مبارزه طبقاتی در
طول تاریخ مستفاد می شود؟

جواب: خیر. رد گفتمان دایر بر وجود تضاد میان کار وسرمایه رد یک رویکرد اشتباه آمیز به کار و به عبارت دیگر رد رویکرد سوسیالیستی و جامعه گرایانه به کار می باشد.

رد رویکرد سوسیالیستی کار ارتباطی با رد تضاد اجتماعی و طبقاتی و به طبع آن رد مبارزه طبقاتی ندارد.

رویکرد سوسیالیستی به تاریخ یک رویکردی است که نه تنها در حیطه کار تلاش بر توضیح مفاهیم کار بر اساس تضاد طبقاتی و مبارزه طبقاتی دارد بل که بطور کلی سعی دارد کلیت تاریخ انسانی را از دریچه مبارزه طبقاتی و اجتماعی به توضیح بکشاند و این شدنی نیست.

از نظر من رویکرد سوسیالیستی بر یک افراط در نقش و جایگاه مبارزه و تضاد طبقاتی در تاریخ بشریت استوار می باشد و رد این رویکرد مبالغه آمیز در برخورد به مبارزه طبقاتی واجتماعی که رد پای آن را  در تمام شئونات هستی انسان می توان پی  گرفت، الزاما به مفهوم  نفی مبارزه و تضاد طبقاتی و نفی  نقش و جایگاه آن در تاریخ بشریت نیست.

اساسا مسئله را چنین دوقطبی کردن که در یک سوی آن رویکرد سوسیالیستی و مبارزه طبقاتی و در سوی دیگر رویکرد نفی مبارزه طبقاتی و طبقات می باشد از اساس بی پایه است.

در عصر ما این مارکسیستها هستند که در سایه چنین دو قطبی کردن به محض رد رویکرد سوسیالیستی به کار شما را با  بورژوا بودن، نادیده انگاشتن تضاد موجود میان کار و سرمایه و تبلیغ آشتی طبقاتی و..   انگ می زنند.

اما تاریخ شکست ها در جنبش کارگری در واقعیت امر تاریخ شکست چنین رویکردهای سوسیالیستی و به طبع آن عصرما عصر بیداری و عبرت گیری از تاریخ و جستجو برای شناخت  واقعیت هاست.

از نظر من رویکرد سوسیالیستی یک رویکرد شکست خورده و رویکردی است که قادر به توضیح واقعیت های تاریخی و اجتماعی و.. انسان نیست. این رویکرد سعی می کند کلیت واقعیت های تاریخی را در چارچوب تنگ مبارزه طبقاتی به توضیح بکشاند و این شدنی نیست.

اما اشکال تنها در همین  نیست.

. فرض را بر این بگذاریم که مایی که مدعی لیبرال دموکراسی هستیم بخواهیم مدعی جانشینی سوسیالیسم در برخورد به تاریخ باشیم. در این جایگزینی مطمئن باشید دچار همان خطایی خواهیم شد که سوسیالیسم در برخورد با تاریخ داشته است و آن عبارت است از این که عین  یک جریان سیاسی - اجتماعی بودن داعی علمی و علمیت را بلند کردن.

اشتباه نباید کرد رویکرد سوسیالیستی برخورد سیاسی - اجتماعی را در جامه علمیت و شناخت تاریخ بشری وارد علم کرده است و این به سهم خود موجبات ابهامات فراونی پیرامون رابطه علم و سیاست شده است.

ادامه دارد..


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر