۱۳۹۲ مرداد ۲۲, سه‌شنبه

لیبرال دموکراسی پرولتری و لیبرال دموکراسی بورژوایی - قسمت دوم



مبحث این بخش را با ادامه مطلب پیرامون شکل جنینی حرکت لیبرال دموکراسی مردم ایران پی می گیریم.

ما وقتی از شکل جنینی حرکت لیبرال دموکراسی مردم ایران سخن می گوییم مد نظر ما شکل جنینی به مفهوم واقعی کلمه است.
به این مفهوم در ایران امروز ما در واقع دارای حرکت لیبرال دموکراتیک نیستیم بل که دارای شکل جنینی از این حرکت هستیم  که ایران امروز  آبستن آن است.

به عبارت دیگر حرکت لیبرال دموکراسی مردم ایران در حال شکل گیری و پیدایش می باشد. این امر نه تنها شامل لیبرال دموکراسی پرولتری بل شامل لیبرال دموکراسی بورژوایی هم میشود. به عبارت دیگر نه تنها راست دموکرات لیبرال بل چپ دموکرات لیبرال هم در حالت جنینی و حالت گرایشی است.

این حالت گرایشی که گفته می شود و مقوله جدیدی نیست به این مفهوم است که ما اکنون دارای یک حرکت کارگری لیبرال دموکرات در کشور نیستیم  بل این گرایش و تمایل به لیبرال دموکراسی کارگری است که در شرایط کنونی ایران وجود دارد.

مبحث گرایش به لیبرال دموکراسی و شکل جنینی طبعا به همراه خود این پرسش را دارد که چه وقت حرکت لیبرال دموکراسی مردم ایران متولد خواهد شد و چه وقت این جنین به دنیا خواهد آمد و گرایش به یک حرکت واقعی مبدل خواهد شد؟

پاسخ به این پرسش و پرسش های مشابه در ارتباط قرار می گیرد با موقعیت جنینی جامعه نوین صنعتی که کشور آبستن است چرا که حرکت لیبرال دموکراسی در واقعیت هیچ نیست جزء جامعه نوین سیاسی در شکل سیاسی و روبنایی آن.

بنابر این هر تغییر و حرکت در راستای تکوین جامعه نوین صنعتی عملا گامی در جهت تقویت و شکل گیری حرکت لیبرال دموکراسی مردم ایران خواهد بود.

لیبرال دموکراسی مردم ایران اکنون در این شکل جنینی خود مستقل نیست و بیشتر لیبرال دموکرات ها  دنباله رو احزاب سلف خود در حیطه کارگری و حیطه بورژوایی هستند.

ادامه دارد...

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر