۱۳۹۳ خرداد ۲۶, دوشنبه

جنگ ایران در عراق

پیشروی داعش  ازشمال- منطقه عرب و سنی نشین به جنوب عراق را باید به گونه ای   آغاز یک جنگ تمام عیار سنتی - شیعه
جدید در منطقه تلقی گردد. برنامه ریزان این جنگ مذهبی دولت ها هستند. نکته ای که به دولت ایران مرتبط می شود این است که باندهای راست افراطی در دولت ایران از دامن زدن به این جنگ ذی نفعند.

البته به نطر نمی رسد که در برنامه ریزی چنین جنگ و خشونت فرقه ای دولت ایران و یا باندهای راست افراطی دخیل بوده باشند. اما آنهایی که این جنگ را برنامه ریزی کرده اند هدفشان مداخله دادن باندهای حاکم در دولت ایران در این خشونت تمام عیار می باشد.

مانند جنگ پیشین ایران و عراق آغاز جنگ کنونی به منظور وارد کردن ایران در یک خشونت منطقه ای و تمام عیار و خانمانسوز می باشد. درست همانند جنگ پیشین این پرسش مطرح می باشد آیا پیشگیری و دفع این جنگ، تنها از راه جنگ ممکن است؟

ما همان گونه که در جنگ پیشپین دیدیم باندهای راست افراطی به استقبال از جنگ تحمیلی شتافتند تا آن را دستاویزی برای حل مشکلات داخلی و توسعه قدرت طلبی هایشان گرداند.

در شرایط زمانی کنونی هم همینطوراست. باندهای راست افراطی زمانی به استقبال جنگ علیه داعش رفته اند که در درون کشور شدیدا تحت فشار قرار گرفته اند.

جنگی که برنامه ریزی شده مانند جنگ بوش در افغانستان و عراق عملا بسود باندهای راست افراطی در ایران است و روند دولت  به سوی اعتدال را مانع خواهد شد و خشونت عملا زمینه برای خیزیش شتاب آمیز و موضع تهاجمی خشونت طلبان در دولت ایران را بیش از پیش فراهم خواهد کرد.

این که ما در این جا این خواست مردم ایران دایر بر پرهیز از خشونت و رفتن به راه یافت های خشونت و جنگ زدایی در منطقه را بار دیگر مطرح کنیم، بی هوده نخواهد بود.

اما سوال همیشیگی در این رابطه این است که آیا با وجود دولت جمهوری اسلامی، کشور ایران قادر است با هدف یافتن راه های بدور از خشونت و راهکردهای صلح آمیز به استقبال مسائل منطقه بشتابد؟

پاسخ این پرسش و نظایر آنرا تجربه 35 ساله حیات این رژیم می دهد و ما در این نیازی به تکرار آن نمی بینیم.

حال که شعله های این جنگ دیگر که سالها توان اقتصادی و سیاسی و اجتماعی و اخلاقی کشور را به خود مشغول خواهد کرد می رود که سر برآورد، لازم است که بیش از دامنه یافتن آن با تمام قوا به محکوم کردن این جنگ خانمانسوز پرداخت و مانع از آن شد که جنگ توان اقتصادی، سیاسی و اجتماعی و.. کشور را فرسایش دهد.

علیه جنگ با تمام قوا

فرهاد واکف

۱ نظر:

  1. این که می گویند این ها - داعش و شرکاء - برای ملایان کارمی کنند و یا این که ملایان در ایجاد آشوب در عراق دست دارند و عباراتی از این قبیل ... عبارات ساده شده و شاید عامیانه برای این منظور است که داعش عملا آب به آسیاب نیروهای راست افراطی و خشونت طلب در ایران می ریزد. از اینرو اگر به محتوای اصلی عبارات فوق الذکر خوب توجه شود و در این رابطه فرم عامیانه و ساده شده از آنها را سعی کنیم به کنار بگذاریم آنگاه خوب در تفسیر و تبدیل به احس آنها متوجه میشویم، مدنظر گویندگان غبارات بالا از کاربرد آن در چیست و با آن ها چه می خواهند بگویند. این که حالا مخالفین کاربرد چنین عباراتی مرتب به فرم مطلب بند کرده اند و اصل آنرا یعنی این که خشونت و جنگ در منطقه بسود افراطیون راست ایرانی است ، از نظر دور انداخته اند و این حقیقت را که خشونت و جنگ داعش در عراق بسود افراطیون راست در رژیم ملایان است را در پرده ابهام می گذارند، مطلب دیگری است.

    برای روشن شدن مطلب عرض می کنم جنگ ایران و عراق که آغاز شده بود عوام به همین ترتیب به این نظر بودند که جنگ مزبور زیر سر ملایان آشوب طلب است. اما ملایان آشوب طلب با مغتنم شمردن جنگ، اصلا به پای خشونت زدایی و جنگ زدایی نرفتند، بل با استقبال از جنگ تحمیلی نشان دادند که این که عوام می گویند این جنگ زیر سر ملایان تهران است به جه مفهوم واقعی است. حالا همین همیطور است. برای فهم ببشتر مسئله ایی که عوام در رابطه با جنگ فرقه داعش در عراق مطرح می کنند، بایستی توجه ها به وعده های دولت ایران در روند بسوی اعتدال پس از انتخابات ریاست جمهوری اخیر چلب شود که در اثر آن نتیجتا باندهای جنگ طلب و خشونت جو رژیم تنگناهایی را تجربه می کنند و یا خطر آن برایشان بیش از پیش محسوس می گردد. این روند و تحلیل از آن هرچه باشد بسود باندهای راست افراطی رژیم نیست که اکنون کنش داعش در عراق را با هدف دفاع از بیضه شیعه مغتنم شمرده و شتابانه وارد معرکه جنگ فرقه ای در عراق خواهند شد. این در واقع همانند است که عوام می گویند یعنی توگویی پشت سر داعش رژیم ملایان پنهان است.

    در روند اصلاحات و پیش از روی کار آمدن احمدنژاد هم همینگونه بود. بوش با حمله به افغانستان و سپس عراق عملا مانع روند اصلاحات در دولت ایران و بر روی کار آمدن تندروهای راست در رژیم ملایان شد که برای کشور ایران 8 سال خرابی و ویرانی هزینه داشت.

    حالا با آغاز جنگ فرقه ای در عراق هم به همین نحو است. این جنگ عملا بسود خشونت طلبان در ایران است. این ها اگر هم حقیقت نداشته باشد آنگونه عوام می گویند که ملایان در پشت این جنگ سرمایه گذاری کرده اند، با شتابی که در استقبال از این جنگ نشان داده و می دهند، غملا نشان می دهند که در آغاز جنین جنگی در عراق و منطقه ذی نفع می باشند.

    پاسخحذف