۱۳۹۱ خرداد ۳, چهارشنبه

اقتصاد مال گاوها و خرهاست- امام خمینی بخش اول



از زمانی که جامعه های انسانی گاو ها و خرها را به کار اقتصادی گماردند  تا زمانی که جامعه های انسانی دیگر انسان ها را که
کماکان در ردیف حیوانات در اقتصاد مشغول به کار باقی ماندند را با این حیوانات مقایسه نمودند مدت زمانی کم و بیش طولانی گذشت.

مورد تعیین کننده در این فاصله که تا به امروز ادامه دارد پیدایش جامعه های انسانی بالادست و فارق از کار اقتصادی است.

از مواردی که تا به امروز علم اقتصاد را به خود مشغول داشته است معمای کار اقتصادی و معمای فراقت از کار اقتصادی است.

ما باید برای کار اقتصادی و به عبارت ساده تر اقتصاد تعریفی داشته باشیم. پایه و اساس علم اقتصاد در توضیح همین نکته استوار است.

این تعربف و توضیحی که از اقتصاد ارائه میشود باید  تاریخ شمول باشد. تاریخ شمول بودن این تعریف از این جهت است که اقتصاد پدیده تاریخی و پویاست. از همین رو برای اقتصاد انسانی،  شیوه ها و فرم هایی هرباره وجود دارند که هریک در روند تکامل اقتصادی موید یک مرحله تکاملی و تاریخی از این اقتصاد میباشند.

پس بهتر است از تعریف اقتصاد شروع کنیم.

انسان نیازمند و مصرف کننده برای تامین نیازهای فزاینده مادی اش  به یک سلسله عملیات و کارهایی وابسته است که در طول این عملیات  یکی از  موارد مورد نیاز   انسان تولید میشود.

به این سلسله عملیات که انسان بروی طبیعت انجام میدهد و از آن رو ارزش - مادی- می آفریند و این ارزش ها- مصرفی- برای تامین یکی از نیازهای مادی انسانی است،  اقتصاد می گویند.

براین پایه تعریف از اقتصاد ما می بینیم که اقتصاد و مصرف از آغاز یک جفت مقوله متضادی بودند که تاکنون این تضاد - میان اقتصاد و مصرف - هر پدیده اقتصادی را همراه می کند.

بر شالوده این تضاد هر چرخه اقتصادی از آنجا به پایان خود نزدیک می شود که   مصرف انسانی آغاز می گردد.

این تضاد در واقع یکی از بدوی ترین پایه های اقتصاد انسانی است.

باید توجه داشت مصرفی که در این جا در تضاد با اقتصاد واقع است هر مصرفی بطور کلی نیست. بل که مصرفی است که حائز ارزش اقتصادی نیست - مصرف اجتماعی -  و فرجام هر اقتصادی است و یا بهتر بگویم هدف غایی هر اقتصادی چنین مصرفی است.


در آغاز اقتصادی که انسان می کرده است محدود به جمع آوری بوده است. ما می دانیم جامعه انسانی در این مرحله اقتصادی یک جامعه مادر شاهی بوده است. از این رو جامعه مادرسالاری و اقتصاد جمع آوری دو نامی همآوردی هستند.

برای ادامه این جا کلیک کنید!

ادامه دارد...

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر